Rowery elektryczne
Po pierwsze, porozmawiajmy o tym, jak dokładnie działa rower elektryczny. Rower elektryczny to klasyczny rower, który wykorzystuje silnik elektryczny, aby pomóc w pedałowaniu. Napęd elektryczny zapewnia dodatkową moc, aby zredukować wysiłek podczas pedałowania. Dzięki temu możesz jeździć bardziej komfortowo i bez większego wysiłku. Różnica jest najbardziej widoczna podczas jazdy pod górę. Możesz dostosować intensywność mocy za pomocą kontrolera na kierownicy. Standardowy zakres intensywności mocy wynosi 3-5 poziomów. Oczywiście, można całkowicie wyłączyć silnik i jeździć jak na tradycyjnym rowerze, ale spójrzmy prawdzie w oczy, kto chciałby się pocić.
Jakie rodzaje rowerów elektrycznych rozróżniamy?
Miejski rower elektryczny - rower odpowiedni dla seniorów i podróżujący po mieście
Rowery miejskie wyróżniają się przede wszystkim jednorurową ramą przechodzącą, która ułatwia wsiadanie / wysiadanie i pomaga w bezpieczniejszym poruszaniu się w ruchu miejskim. Szczególnie seniorzy docenią wzmocnienie podczas pedałowania i łatwy sposób na wsiadanie. Rowery miejskie są również odpowiednie dla osób, które często dojeżdżają do pracy i cenią komfortowe warunki podróży. Ważną rolę odgrywają także akcesoria miejskiego roweru elektrycznego, takie jak błotniki, światła lub bagażnik, ponieważ poszerzają zakres zastosowań e-rowerów, dzięki czemu nadają się do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły lub na zakupy, bez przybycia do celu bez tchu i spoconym. Podróże po mieście nigdy nie były łatwiejsze.
Trekkingowy rowery elektryczny - rower odpowiedni na dłuższe wycieczki lub w łagodny teren
Elektryczne rowery trekkingowe stanowią kompromis między górskimi i miejskimi rowerami elektrycznymi. Nadają się głównie do dłuższych wycieczek po drogach lub w łagodnym terenie. Trekkingowe e-rowery są często używane na rodzinnych wycieczek, gdzie silnik elektryczny pomaga mniej sprawnym członkom w dotrzymywaniu kroku innym. Rowery trekkingowe mają również szeroką gamę dostępnych akcesoriów, na przykład światła, błotniki lub bagażniki.
Obecnie trekkingowe e-rowery są wykorzystywane głównie do treningu cardio. Możesz dostosować intensywność zwiększania mocy, aby uzyskać optymalną częstotliwość tętna przy spalaniu tłuszczu. Oznacza to, że podczas jazdy pod górę ustawisz większą moc niż na równej powierzchni, aby utrzymać stałą wartość tętna. W rezultacie spalanie tłuszczu za pomocą e-roweru jest łatwiejsze i skuteczniejsze niż na zwykłym rowerze.
Górski rower elektryczny - rower odpowiedni do wymagającego terenu
Górskie rowery elektryczne wyróżniają się przede wszystkim wytrzymałą ramą i silnikiem o dużej mocy, który pomoże Ci pedałować nawet w najtrudniejszym terenie. Jednocześnie ważne jest, aby górski e-rower był odpowiednio wyważony. Dlatego bateria jest zwykle umieszczana bezpośrednio pod rurą ramy. Zwiększa to aerodynamiczny i atrakcyjny wygląd. Górskie e-rowery przeszły ostatnio znaczące zmiany, więc teraz nawet mniej doświadczeni rowerzyści mogą je wykorzystać do pokonania trudnych górskich ścieżek.
Bateria – Zasięg i Pojemność?
Bateria jest najważniejszą częścią e-roweru, ale także jednym z jego najbardziej kluczowych aspektów. Jej typ i pojemność określają zasięg, czas ładowania lub żywotność e-roweru. Jej indywidualne parametry są jednymi z najważniejszych, więc przyjrzyjmy się im bliżej.
Zasię i pojemność baterii
Najważniejszą właściwością jest pojemność baterii, która określa zasięg e-roweru. Jednak styl jazdy, rodzaj terenu, waga rowerzysty i poziom intensywności jazdy są również ważnymi czynnikami. Dlatego dany zakres nie zawsze będzie taki sam i może się nieznacznie różnić w rzeczywistości. Niemniej jednak testujemy wszystkie nasze e-rowery i staramy się przedstawić najdokładniejsze wartości.
Dla zilustrowania możemy sklasyfikować baterie wg ich zasięgu i pojemności:
zasięg 60-80 km – pojemność akumulatora 9-10 Ah
zasięg 80-100 km – pojemność akumulatora 11-12 Ah
zasięg 100-120 km – pojemność akumulatora 13-14 Ah
zasięg 120+ km – pojemność akumulatora 15 Ah+
(Baterie o większej pojemności występują bardzo rzadko.)
Żywotność baterii
Obecnie e-rowery są zwykle zasilane przez nowoczesne baterie litowe, lotowo-polimerowe, Phylion lub litowo-jonowe, które są najczęściej używanymi rodzajami baterii. Są one najbardziej godne uwagi ze względu na dobrą wagę / pojemność i stosunek długowieczności do ceny. Standardowy zasilacz ma 36 V. Żywotność baterii zależy od częstotliwości jej użytkowania, jej konserwacji itp. Ogólnie można powiedzieć, że żywotność baterii wynosi od 20 000 do 30 000 km, 4 - 8 lat użytkowania lub 800 - 1000 cykli ładowania.
Pozostałe fakty dotyczące baterii
ładowanie akumulatora do 50% pojemności zajmuje około 1 - 1,5 godziny
ładowanie akumulatora do 100% pojemności zajmuje około 3 - 4 godzin
bateria wyczerpuje się, nawet gdy nie jest używana
Jak dbać o baterię
Aby bateria działała tak długo, jak to możliwe, należy odpowiednio się nią zająć. Ważne jest, aby akumulatory litowe były regularnie ładowane do maksymalnej pojemności, najlepiej po każdej jeździe. Nie zaleca się całkowitego wyczerpywania baterii ani przerywania procesu ładowania. Baterie litowe nie radzą sobie dobrze w wysokich temperaturach, dlatego zalecamy, aby nie wystawiać ich na działanie temperatur powyżej 35 ° C. Temperatury poniżej 0 ° C również nie są odpowiednie. Czynniki te, jak również intensywność ich użytkowania, wpływają na długość życia baterii. Dlatego faktyczna trwałość może nie odpowiadać okresowi objętemu gwarancją.
Umieszczenie baterii
Umieszczenie baterii częściowo decyduje o właściwościach jezdnych roweru i sposobie jego kontrolowania. Nie jest to zbyt ważny parametr, ale nadal przedstawimy krótkie wyjaśnienie.
Na bagażniku – ta bateria jest używana z rowerami miejskimi lub trekkingowymi, ponieważ w tego typu rowerach sa zwykle montowane bagażniki. Bagażnik ma dwa poziomy, co pozwala na przymocowanie kosza lub torby do góry. Bateria jest również łatwo dostępna, co będzie mile widziane, zwłaszcza gdy będziesz musiał ją naładować.
Na ramie – ten typ baterii umieszczany jest na ramie roweru w miejscu na butelkę z wodą. Jest to najlepsze miejsce, aby zachować równowagę roweru, dlatego ten rodzaj baterii jest najczęściej spotykany na rowerach górskich. W ten sposób zachowana jest ładna i aerodynamiczna konstrukcja.
Pod słupkiem siedzenia – ten typ akumulatora można również uznać za właściwie umieszczony, ale kosztem dłuższej ramy. Z tego powodu łańcuch / system pedałowania musi być również dłuższy, co często prowadzi do tego, że e-rower ma tylko jedną przerzutkę. Ten typ jest więc najczęściej używany ze składanymi rowerami elektrycznymi.
Jaki rodzaj silnika wybrać?
Silnik jest głównym źródłem napędu e-roweru i jednym z najważniejszych atrybutów wpływających na osiągi roweru. Rozpoznajemy kilka podstawowych typów silników, różniących się mocą wyjściową, napięciem i umiejscowieniem. Każdy silnik ma pewne zalety i dlatego nie ma takiego, który byłby powszechnie uważany za najlepszy. Przyjrzyjmy się poszczególnym typom.
Silnik w przedniej piaście
Zalety: niska cena, równomierny rozkład masy, odpowiedni dla obszarów miejskich
Wady: nadaje się tylko do jazdy po drogach
Silnik w piaście przedniej jest używany głównie w miejskich rowerach elektrycznych, które, jak się zakłada, są używane tylko na drogach asfaltowych. Zaletą umieszczenia akumulatora z przodu jest równomierne rozłożenie ciężaru, gdzie silnik równoważy ciężar akumulatora, który najczęściej znajduje się z tyłu (na nośniku). Kolejną zaletą jest łatwa instalacja silnika, dlatego cena tego typu silnika jest niższa. Ale silnik na przednie koła ma również wady. Najbardziej zauważalne jest ryzyko poślizgu przednich kół na mokrych lub nierównych powierzchniach. Dlatego silniki w przedniej piaście są zalecane w ruchu miejskim, gdzie ryzyko poślizgu kół nie jest tak wysokie. Ciężar i nacisk na widelec również nie są idealne i utrudnia odbijanie się koła podczas jazdy na krawężnikach lub nierównym terenie. Jeśli jednak planujesz jazdę głównie na obszarach miejskich i nie chcesz wydawać zbyt dużo pieniędzy, silnik piasty przedniej jest idealny dla Ciebie. Poziomy wsparcia są zwykle klasyfikowane według ograniczenia prędkości, które wyłącza się po osiągnięciu określonej prędkości. (pierwszy poziom, na przykład przy 12 km / h, drugi przy 15 km / h, itd., najwyższy poziom przy 25 km / h)
Silnik w tylnej piaście
Zalety: dobre przenoszenie momentu obrotowego, odpowiedni do łagodnego terenu
Wady: większa waga z tyłu roweru (niezbalansowana)
Można powiedzieć, że właściwości silnika w tylnej piaście są bezpośrednim przeciwieństwem cech silnika w przedniej piaście, jak opisano powyżej. Główną zaletą jest lepszy transfer momentu obrotowego, zapobiegający poślizgowi nawet w terenie. Operacje przednim kołem są również łatwiejsze, co pozwala bez problemu jeździć po krawężnikach i innych przeszkodach. Wadą jest to, że silnik sprawia, że rower jest niewyważony, co prowadzi do większego nacisku na komponenty z tyłu, powodując ich szybsze zużycie. Ponieważ jest to jedyna wada, silniki w tylnych piastach są najczęstsze. Jeśli planujesz jazdę po drogach, a także po łagodnym terenie, silnik w tylnej piaście to idealny wybór dla Ciebie. Ten typ silnika jest najczęściej używany w rowerach górskich i trekkingowych. Poziomy wsparcia są zwykle klasyfikowane według ograniczenia prędkości, które wyłącza się po osiągnięciu określonej prędkości. (pierwszy poziom, na przykład przy 12 km / h, drugi przy 15 km / h, itd., najwyższy poziom przy 25 km / h)
Napęd centralny
Zalety: właściwe wyważenie, bardziej intuicyjne wsparcie, wysoka wydajnośc silnka, odpowiedni w trudnym terenie oraz stromych wzgórzach
Wady: wyższa cena
Jeśli chodzi o równowagę i właściwości jezdne, środek roweru jest najbardziej idealnym miejscem do wprowadzenia silnika. Taka pozycja zapewnia wysoką wydajność i szybkie reakcje na przyspieszenie pedałowania. Obroty silnika na minutę są również ustawione na optymalne, co pozwala zaoszczędzić energię i może zwiększyć zasięg akumulatora nawet o 20%. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych typów silników, napęd centralny pomaga przy najniższym poziomie pomocy przy dowolnej prędkości do 25 km / h. Wadą tych silników jest jednak ich wysoka cena. Dlatego można je znaleźć głównie w e-rowerach wyższej klasy. Ten typ silnika elektrycznego nadaje się szczególnie do górskich rowerów elektrycznych, które pomagają w pokonywaniu najtrudniejszych terenów, ale mogą być również wyposażone inne typy rowerów elektrycznych. Napęd centralny jest uważany za najbardziej wyrafinowany typ silnika roweru elektrycznego.
Na co zwrócić uwagę?
Moc silnika
Niezależnie od umiejscowienia silnika, silniki wyróżniają się również mocą wyjściową. Zwykle stosowane są silniki 250 W. Ponieważ jest to prawnie dopuszczalne maksimum dla użytku drogowego, silniejsze silniki są rzadkie. Jeśli jednak e-rower ma silnik o mocy większej niż 250 W (tj. 350 W), sterownik ograniczy swoją moc wyjściową do 250 W, aby spełniał wymogi. Jaka jest zaleta silniejszych silników? Jeśli moc silnika jest celowo ograniczona, pozwala na stałą rezerwę mocy, która złagodzi jego obciążenie i przedłuży jego żywotność. Sportowe e-rowery umożliwiają odblokowanie ograniczenia mocy i korzystanie z pełnej mocy silnika, gdy jeżdzisz poza drogą publiczną.
Program jazdy:
Ustawienia programu są różne dla każdego e-roweru, ale zazwyczaj jest 3-5 programów. Liczba programów nie jest tak ważna jak typ silnika, jak opisano powyżej. Niemniej jednak generalnie możemy powiedzieć, że im więcej programów, tym płynniejsza jest regulacja wzmocnienia pedałowania. Programy określają, jak duży impuls otrzymasz podczas pedałowania - silnik włączy się w momencie wciśnięcia pedałów
Prawidłowy rozmiar ramy:
Idealny rozmiar ramy jest taki sam, jak w przypadku zwykłego roweru - wywodzącego się z twojego wzrostu. Użytkownicy indywidualni mogą jednak mieć różne budowy ciała (dłuższe ramiona / nogi), dlatego najlepiej wypróbować e-rower. Jeśli to nie jest opcja dla Ciebie, możesz wybrać rower na podstawie swojego wzrostu z dokładnością do 90%. Rozmiar ramy zależy również od rodzaju e-roweru. Zaleca się, aby rowery crossowe i trekkingowe były większe o 1 lub 2 cale. Szczegółową tabelę rozmiarów można zobaczyć pod tym linkiem.
Nośność:
Większość e-rowerów ma stosunkowo wysoki limit wagi w przedziale 110 - 150 kg. E-rowery Devron są testowane pod kątem zgodności z normą CE dla limitu masy 120 kg. Niezależne testy wykazały jednak, że podczas korzystania z e-roweru zgodnie z instrukcją obsługi może on przewozić do 150 kg wagi. Dlatego e-rowery są również odpowiednie dla osób z nadwagą.
Waga roweru:
Na pierwszy rzut oka e-rowery wyglądają znacznie ciężej niż zwykłe rowery. Ale nie dajcie się zwieść. Dużą część masy e-roweru stanowi sama bateria, która waży około 4-5 kg. Należy wziąć pod uwagę kilka gramów, które zostaną dodane do masy całkowitej przez silnik. Jeśli odejmiesz wagę silnika i baterii, otrzymasz wagę zwykłego roweru. Waga roweru elektrycznego wynosi zwykle od 22 do 26 kg.Rowery
żródło: e-insportline.pl